Bitcoin core lompakko

Ehkä tyhmiä kysymyksiä …
Itsellä ollut tuo lompakko vasta vähän aikaa ja yleensä pidän sitä aina päällä.
Onko siitä jotain haittaa ? Ja mitä hyötyy kun pitää päällä ? Koko aika se tuntuu hakevan ja pitävän yllä lohkoja ym.
Turhaan en viitsi sammutella kun käynnistys kestää vaikka se hakenut kaikki vanhat lohkot jo.
Varmuuskopion otan aina välillä ja virusohjelma ym kunnossa.

Kyllä sitä voi pitää kokoajan päällä, ja tavallaan kannattaakin jos haluaa että sen käyttö on mahdollisimman näppärää. Sillä myös “tukee” parhaiten Bitcoin-verkkoa, kun se on aina päällä.

Pitämällä ohjelmaa päällä toimit ns. full nodena, eli autat verkon turvallisuuden ja toiminnalisuuden kanssa; bitcoin siirtojen varmistamisessa (validation) sekä nopeuttamisessa (broadcast).
Haitaksi voi katsoa tietokoneen resurssien viennin (katson itse tämän resurssin hyötykäytöksi :P), sekä oman turvallisuuden mahdollisen heikentämisen (IP osoitteesi näkyy muille nodeille kun juttelevat clienttisi kanssa).

Miten se “tukee” Bitcoin-verkkoa? Mitä se tekee muuta kuin lataa blokkiketjua? Olin ymmärtynyt että louhiminen on sitä tukemista.

Pitämällä Bitcoin Corea (tai muuta full clienttiä) päällä toimit nodena. Nodet välittävät siirrot verkossa toisilleen. P2P-verkossa kaikki nodet ovat yhdenvertaisia. Jotkut näistä nodeista myös luovat lohkoja ketjuun (mainaus).

Bitcoin on p2p-verkko, jossa verkon nodet verifioivat Bitcoin-siirtojen aitoutta ja välittävät niitä toisilleen. Niillä on kriittinen merkitys Bitcoinille.

Itse näen, että verkon kannalta tärkeämpää on yksittäiset nodet kuin yksittäiset louhijat. Useimmat louhijat eivät edes ole nodeja millään tapaa, vaan he ovat yhteydessä johonkin keskukseen (pooliin), joka on se node kaikkien louhijoiden puolesta.

Fakta on kuitenkin se, että vaikka Bitcoinin käyttäjämäärät nousevat hurjasti, nodejen määrä on itseasiassa ollut laskussa. Tuo on potentiaalisesti yksi Bitcoinin heikkoja lenkkejä tulevaisuudessa. Toivottavaa tietysti olisi, että noden ajamiseen luotaisiin rahallisia kannustimia, eikä niin että se p2p-verkko pyörii vain hyväntekeväisyyden varassa.

Tuossa tulikin jo kohtuu hyvät vastaukset :slight_smile: Asian perinpohjainen selittäminen onkin hankalampi ja pitkä sessio, joten en syvällisempää raapustusta kirjoittele :stuck_out_tongue:

Lisäyksenä kuitenkin aikaisempiin, täsä “perustallaajan” vastaus:
Kun lähetät bitcoineja, lähetys sisältää tiedon, että mitkä bitcoinit on tarkoitus lähettää, mihin osoitteeseen, ja allekirjoitus näiden tiettyjen bitcoinien lähetykseen.
Muut nodet (oli se sitten light node tai full node) tarkistavat omasta ladatusta lohkoketjustaan, onko tuon lähetyksen tekijällä… tai tarkemmin lähetyksessä käytettävässä osoitteessa… tarpeeksi bitcoineja, sekä onko tuo allekirjoitus oikea.
Jos lähetys on validi, nodet merkkaavat sen moiseksi.

Louhijat (louhijat/poolit siis myös ovat full nodeja) sitten löytäessään uuden lohkon, kirjoittavat nämä vastaanotetut lähetykset lohkoketjuun.

Kiitoksia vastauksista.

Itse olen tosiaan aina pitänyt bitcoin-qt:n pyörimässä taustalla (tai bitcoind) ihan vain jotta oma blokkiketju olisi ajan tasalla. Hyvä tietää että siitä on muutakin hyötyä. :slight_smile:

Sain tuon laskettua Bitcoin Core:n ajantasalle tehokkaalla työasemalla eilen mutta nyt taasen tänään kun avasin niin aloittaa raksuttamisen alusta.

Siirsin kokeeksi tuonne 6 euron edestä bitcoineja. Saako tuota jotenkin nopeutettua?
Jostain luin, että lohkoketjun voisi ladata jostakin torrenttina nopeammin?