ASIC vs GPU louhinta?

Tätä olen mietiskellyt jo jonkin aikaa. Eniten siksi että valmistavat tehtaat tehokkaasti louhivat itselleen coineja ennen liikkeelle-laskua ja täten raapivat kerman päältä.
Katsokaas huolella tehty video jossa verrataan näytönohjaimia (energia tuhlareita AMD:ta ja Gridseedejä) ajan kanssa ASICiin:

Yllättikö? Itse olen tällaista ounastellut, mutta laiskuuttani en ole alkanut moisia laskeskelemaa. Onneksi joku on.

[quote=“AnttiLehtinen, post:1, topic:2260”]Tätä olen mietiskellyt jo jonkin aikaa. Eniten siksi että valmistavat tehtaat tehokkaasti louhivat itselleen coineja ennen liikkeelle-laskua ja täten raapivat kerman päältä.
Katsokaas huolella tehty video jossa verrataan näytönohjaimia (energia tuhlareita AMD:ta ja Gridseedejä) ajan kanssa ASICiin:

Yllättikö? Itse olen tällaista ounastellut, mutta laiskuuttani en ole alkanut moisia laskeskelemaa. Onneksi joku on.[/quote]

Tuohan on itsestään selvyys, että firmat ajavat laitteilla isoimmat voitot itselleen ennen kuin toimitukset lähtee käyntiin kun laite alkaa olla lähellä ±0-tuottoa. Näkyyhän tuo hashraten lasku verkossa aina kun valmistajat alkavat lähettää laitteita. Kuluttajille jää päänvaivaksi saada laitteisiin sijoitetut coinit ja sähkökulut takaisin difficultin pomppiessa ennätyslukemiin. Ikävä kyllä näin se vaan menee.

Itsellä hyvä esimerkki antaa juuri noista Black Arrow:n Prospero X-1 tilauksista. Jos laite olisi ollut aikataulussa (ei 6kk myöhässä), niin tuottoa olisi syntynyt n. 20e/pvä per laite. Kun louhijat vihdoin lähetettiin kuluttajille päiväansio per yksikkö oli pudonnut lähemmäs 20x. Lisäksi laitteista aiheutui kaikkineen menetystä (yksikön hinta+lähetyskulut jenkeistä+tulliverot) n. 450e per laite. Ala sitten joko louhimaan tai myy laite pilkkahinnalla. Luottamuskin laitevalmistajaan romahti - varmasti aikalailla samalla tapaa kuin ButterflyLabsin tapauksessa aiemmin. Tämän jälkeen olen kyllä todella tarkkana seuraavia ASIC-laitteita tilaillessa. Ainakin seuraavat asiat pitää olla selvillä ennen seuraavaa omaa louhijatilausta: tarkka toimitusajankohta, laitteen sähkönkulutus tiedossa, mahdollisuus rahojen palautukseen laitetoimituksien myöhästyessä ja mielellään laitteita myyvä firma/toimittaja EU-alueella.

Ei mulla muuta tällä erää. :slight_smile:

Katsoitko videota? Hämmentävää siinä on mielestäni se että on “edelleen” kannattavampaa louhia GPU:lla kuin ASIC:lla…
Toisaalta ihan vaan hyvä homma. Pitäydyn siis itse ainakin GPUissa. :slight_smile:

[quote=“AnttiLehtinen, post:3, topic:2260”]Katsoitko videota? Hämmentävää siinä on mielestäni se että on “edelleen” kannattavampaa louhia GPU:lla kuin ASIC:lla…
Toisaalta ihan vaan hyvä homma. Pitäydyn siis itse ainakin GPUissa. :)[/quote]

Juu. Kyllä tuli katsottua. :wink: Näyttäisi siltä että SHA-256 puuskuttaa sitä vauhtia eteenpäin, ettei kärryillä pysy kuin jatkuvasti päivittämällä kalustoa uuteen. Ja tämähän maksaa…