Aloittelijan opas (suomenkielinen tekeillä)

Meillä ei vielä ole suomenkielistä opasta Bitcoin-louhintaan, joten suosittelemme tutustumaan tähän englanninkieliseen oppaaseen:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=9430.0

Suomenkielinen opas on kuitenkin tekeillä, jos haluat auttaa sen tekemisessä niin mainitse siitä tässä.

Jos sinua askarruttaa jokin asia Bitcoin-louhintaan liittyen, tee siitä oma ketju tähän osioon. Mieti kuitenkin koskeeko asiasi Bitcoin-louhintaa vai Bitcoin-tekniikkaa, jota varten on oma osionsa.

Mä voin jeesaa (yli vuoden mainanneena GPU&FPGA:lla). Onks jotain runkoo jossain googledocsis?

Me ei olla senkään vertaa ehditty tätä tehdä, että olisi jokin valmis pohja. Eli docsiin voi aloitella tekemään sitä ihan tyhjästä.

Tiedoksi kaikille, että Bittiraha.fi laittaa kattavalle louhintaoppaalle 5 bitcoinin bountyn. Se maksetaan tekijälle tai jaetaan tekijöiden kesken, jos heitä on useita.

Tämän oppaan ei kuitenkaan ole tarkoitus olla staattinen eli toivomme sen tekijöiltä apua sen päivittämisessä, kun ASIC-rautaa alkaa ilmestyä louhijoiden kokoonpanoihin.

Aloitin eilen kirjoittamaan tätä… ja vaikka tekstiä syntyykin tasaista tahtia niin kattavuuden nimissä toivoisin muitakin mukaan. Itse meinasin etten esittele fgpa-mainaamista laisinkaan koska oman rautani käyttöönotto on ollut sen verran kivinen tie ettei sitä voi mitenkään aloittelijalle suositella.

https://docs.google.com/document/pub?id=1fgDvZpvw5N8MvuIynMMYEn2aiEaB5dxgvaiRKRqGM2s

Eka kerta kun käytän google docsia, toivottavasti (edes jokin) meni oikein.

Aattelin täälä nyt kysyä apua oon siis alottelemassa louhintaa ja latasin ohjelman phoenix 2.0.0 eli voisko joku vähän jeesiä miten käytetään avasin sen ,ja se sano että pitäis jotain tiedostoa muokata muistiossa…
edit:tai neuvoa mistä saisin ton ohjelman mikä tossa oppaassa kerrotaan :slight_smile:

Hyvin suppea mutta alkuun luultavasti riittävä Cgminer ohje lisätty.

EDIT: Never mind what I wrote before.

Rassasin bloggeriin pikapikaa hyvin suppean quickstart-oppaan, jos korjattavaa tai jotain muuta ihan älyttömän outoa niin saa kertoa. Kirjotusvirhettä ynnämuuta varmaan on ainakin helvetisti. Minkäs sille voi, äidinkieli 6.

Niin ja tosiaan tämä on hyvin suppea pintaraapaisu koko hommasta mutta ainakin itse olisin aloittaessani kaivannut juurikin jonkinlaista hyvin yksinkertaistettua ohjetta. En siis aio edes laajentaa tuota mihinkään suuntaan (ainakaan vielä) vaan toivoisin, että se toimisi edes jonkinlaisena “ponnistuslautana” ja mielenkiinnon herättäjänä.

cgminer -softan kuvauksiin semmoinen huomio, että -t vivulla saa määrättyä montaako säiettä ajetaan. En ole varma mitä tekee gpu:n kanssa, mutta cpumainauksessa käyttää silloin x corea. Itse mainaan cpu:lla (koska olen köyhä) silloin kun muutenkin konetta käytän.

Näppärä ohje aloittajalle Base. Tuostahan voisi saada materiaalia Bittiraha.fi:n portaaliinkiin… vaikka vierailevan kynän kirjoituksena blogiposteihin tmv.

PS. olisit nyt jättänyt edes 0,01 BTC sille fiksulle (\o) joka käy tarkistamassa onko screenshottisi Easywallet-lompakossa coineja. Tylyä 8)

(pikkutippi laitettu, vaikka itselleni ei ohjeelle ollut tarvetta, mutta voihan tuota jakaa eteenpäin)

[quote=“rontus, post:10, topic:68”]Näppärä ohje aloittajalle Base. Tuostahan voisi saada materiaalia Bittiraha.fi:n portaaliinkiin… vaikka vierailevan kynän kirjoituksena blogiposteihin tmv.

PS. olisit nyt jättänyt edes 0,01 BTC sille fiksulle (\o) joka käy tarkistamassa onko screenshottisi Easywallet-lompakossa coineja. Tylyä 8)

(pikkutippi laitettu, vaikka itselleni ei ohjeelle ollut tarvetta, mutta voihan tuota jakaa eteenpäin)[/quote]
Juuhh tack. Antaa palaa vaan. Sitä saa kyllä kopsia ja linkitellä eteenpäin niin paljon kun sielu sietää.

Hehehe, olisi kyllä tosiaan pitänyt jättää jotain sinne lompakon pohjalle… :wink:

Viittiskö joku lukee tota läpi kirjotus- tai muita virheitä silmälläpitäen? Oon melko varma että virheitä löytyy. Ainakin äidinkielenopettajani yläasteella löysi mun teksteistä aina hiveitä määriä virheitä. :smiley:

Tilastotietoa: http://bitcoinlouhinta.blogspot.fi/ -ohje on nyt kerännyt yli 3000 sivulatausta joista n. 80-90% uusia kävijöitä. Ei hullummin 17 päivässä, joka tarkoittaa siis keskimäärin 150 uniikkia kävijää per päivä. Google -hauissa “bitcoin louhinta” sivu pääsee kahdeksanneksi hakutulokseksi. Muista suosituista google- hauista “bitcoin louhinta ohjelma” antaa sivun neljänneksi hakutulokseksi ja “bitcoin louhinta opas” kolmanneksi.

Olen ilmeisesti saanut levitettyä sanaa ainakin jonkin verran. :slight_smile:

[quote=“Base, post:12, topic:68”]Viittiskö joku lukee tota läpi kirjotus- tai muita virheitä silmälläpitäen? Oon melko varma että virheitä löytyy. Ainakin äidinkielenopettajani yläasteella löysi mun teksteistä aina hiveitä määriä virheitä. :smiley:
http://bitcoinlouhinta.blogspot.fi/[/quote]

En myöskään esittele useita eri tapoja, vaan jokaiselta osa-alueelta yhden jonka olen itse todennut toimivaksi/yksinkertaiseksi/helpoksi.
-> En myöskään esittele useita eri tapoja, vaan jokaiselta osa-alueelta yhden, jonka olen itse todennut toimivaksi/yksinkertaiseksi/helpoksi.
Huomaa pilkku

Tarkempia ohjeita ja virityksiä löytyy kyllä netistä ja kun olet päässty alkuun, olet luultavasti paljon motivoituneempi etsimään/opiskelemaan nippelitietoa enemmän.
-> Tarkempia ohjeita ja virityksiä löytyy kyllä internetistä, ja kun olet päässyt alkuun, olet luultavasti paljon motivoituneempi etsimään/opiskelemaan nippelitietoa enemmän.
Huomaa typo: päässty
Huomaa: Kannattaa valita käyttääkö koko blogissa kirjakieltä vai puhekieltä. Netistä -> Internetistä
Huomaa pilkku

Oletan tässä ohjeessa, että sinulla on tietokoneenkäytön perustaidot hallinnassa
-> Oletan tässä ohjeessa, että sinulla on tietokoneen käytön perustaidot hallinnassa
Huomaa typo: tietokoneenkäytön

ohjelman tietokoneelle ja tiedät suunnilleen mikä Bitcoin on.
-> ohjelman tietokoneelle ja tiedät suunnilleen mikä bitcoin on.
Huomaa: Olet käyttänyt muualla sanaa “bitcoin” pienellä alkukirjaimella

1. Hanki Bitcoin-lompakko
-> 1. Hanki bitcoin-lompakko

Jotta pääset juuri omaan lompakkoosi uudelleen, kopioi osoiterivi (kuvassa kohta ÄLÄ HUKKAA TÄTÄ) kokonaisuudessaan itsellesi jonnekin hyvään talteen. Esimerkiksi selaimen kirjanmerkkeihin, paperille, sähköpostiin tai minne tahansa, missä se on hyvässä tallessa ja vain sinä pääset siihen käsiksi.
-> Jotta pääset juuri omaan lompakkoosi uudelleen, kopioi osoiteriviltä URL-osoite (kuvassa kohta “ÄLÄ HUKKAA TÄTÄ”) kokonaisuudessaan itsellesi jonnekin hyvään talteen. URL-osoite on hyvä pistää ylös esimerkiksi selaimen kirjanmerkkeihin, paperille, sähköpostiin tai minne tahansa, missä se on hyvässä tallessa ja vain sinä pääset siihen käsiksi.
Huomaa: Ei varsinaisesti typoja, mutta parempaa suomen kieltä

Lataa paketti ja pura vaikka työpöydälle. Avaa kansio ja käynnistä guiminer.exe
-> Lataa paketti ja pura se esimerkiksi työpöydälle. Avaa kansio ja käynnistä ohjelma guiminer.exe

Mene Default-välilehdelle laita kenttiin tiedot:
-> Mene Default-välilehdelle ja laita kenttiin seuraavat tiedot:

laita tähän käyttämäsi sähköpostiosoite/työläisen nimi joka sinulla näkyy poolin Dashboard-sivulla
-> laita tähän käyttämäsi sähköpostiosoite/työläisen nimi, joka sinulla näkyy poolin Dashboard-sivulla
Huomaa pilkku

Louhimasti bitcoinit alkavat nyt näkyä poolin sivuilla oikeassa reunassa Balance -laatikossa:
->Louhimasi bitcoinit alkavat nyt näkyä poolin sivuilla oikeassa reunassa Balance-laatikossa:
Huomaa typot: Louhimasti , Balance -laatikossa

(kohta 1. BITCOIN OSOITTEESI)
->(kohta 1. “BITCOIN OSOITTEESI”)

Kirjoita Amount -laatikkoon määrä
-> Kirjoita Amount-laatikkoon määrä
Huomaa typo: Amount -laatikkoon

(6. Tuunausta, tweakausta, linkkejä etc.)
-> (6. Tuunausta, tweakausta, linkkejä jne.)

Lisäpuhtia näytönohjaimeen saa tietenkin myös ylikellottamalla. (OMALLA VASTUULLA!)
-> Lisäpuhtia näytönohjaimeen saa tietenkin myös ylikellottamalla (OMALLA VASTUULLA!).

Esimerkiksi huuto.netistä niitä voi etsiä vaikkapa hakusanoilla “SLI” tai “Crossfire”. Monilla sli/crossfire emolevyillä on
-> Esimerkiksi huuto.net:stä niitä voi etsiä vaikkapa hakusanoilla “SLI” tai “CrossFire”. Monilla SLI/CrossFire emolevyillä on

PCI-e x16 näytönohjainpaikkoja 2 kappaletta
-> PCIe x16 näytönohjainpaikkoja kaksi kappaletta

Risereita myy mm. dealextreme.
-> Risereita myy mm. DealExtreme.

Tämä graafinen käyttöliittymä tosin aiheutti itselläni yhdellä louhintakoneella satunnaista koneen kaatuilemista joten nykyään käytän pelkästään poclbm:ia komentoriviltä.
-> Tämä graafinen käyttöliittymä tosin aiheutti itselläni yhdellä louhintakoneella satunnaista koneen kaatuilemista, joten nykyään käytän pelkästään poclbm:ia komentoriviltä.
Huomaa pilkku

Itse olen kokeillut ehkä n. 5:ttä eri poolia
-> Itse olen kokeillut ehkä noin viittä eri poolia

Euro/BTC -kurssi viimeisen kuukauden
-> Euro/BTC-kurssi viimeisen kuukauden

Samaisen bittiraha.fi:n kautta voi myös muuttaa eurojaan bitcoineiksi tai toisinpäin.
-> Samaisen Bittiraha.fi:n kautta voi myös muuttaa eurojaan bitcoineiksi tai toisinpäin.

KIITOKSIA! PALJON KIITOKSIA!

Virheet korjattu. Toivottavasti ei mikään kohta mennyt ohi noita korjaillessa.

Niitäpä oli todellakin paljon. Joskus epäilen että osaanko edes puhua suomea. :-[

Vielä yhdet kiitokset!

Kirjoitin ohjeet kuinka tehdää “headless” louhintalaite käyttäen Raspberry Pi:tä ja USB Block Eruptereita.
En tiedä onko tämä oikea paikka tämäntyyppiselle ohjeelle, vai pitäisikö tämmöisille teknisille ohjeille olla erikseen joku oma osio.

Tässä jokatapauksessa:

Pätevän näköinen guide, pitkaran!

Kiitoksia!

[quote=“Base, post:8, topic:68”]Rassasin bloggeriin pikapikaa hyvin suppean quickstart-oppaan, jos korjattavaa tai jotain muuta ihan älyttömän outoa niin saa kertoa. Kirjotusvirhettä ynnämuuta varmaan on ainakin helvetisti. Minkäs sille voi, äidinkieli 6.

Niin ja tosiaan tämä on hyvin suppea pintaraapaisu koko hommasta mutta ainakin itse olisin aloittaessani kaivannut juurikin jonkinlaista hyvin yksinkertaistettua ohjetta. En siis aio edes laajentaa tuota mihinkään suuntaan (ainakaan vielä) vaan toivoisin, että se toimisi edes jonkinlaisena “ponnistuslautana” ja mielenkiinnon herättäjänä.[/quote]

Ainiin juu tosiaan rassasin tuossa joku aika sitten bloggeriin myös scrypt -pikaohjeen. Samanlainen “ponnistuslauta” -tyyppinen ohje tämäkin:

Toivottavasti ei tullut hirveitä virheitä kun naputin tuonkin kasaan ihan pikapikaa…

[quote=“Technomage, post:1, topic:68”]Meillä ei vielä ole suomenkielistä opasta Bitcoin-louhintaan, joten suosittelemme tutustumaan tähän englanninkieliseen oppaaseen:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=9430.0

Suomenkielinen opas on kuitenkin tekeillä, jos haluat auttaa sen tekemisessä niin mainitse siitä tässä.

Jos sinua askarruttaa jokin asia Bitcoin-louhintaan liittyen, tee siitä oma ketju tähän osioon. Mieti kuitenkin koskeeko asiasi Bitcoin-louhintaa vai Bitcoin-tekniikkaa, jota varten on oma osionsa.[/quote]

Mistä ton statum proxyn saa konffittua, niin että pääsee louhimaan dogecoineja. Mun mielestä se on hemmetin hyvä, kun ne aina arpoo niitä lohkovoittoja 24/7.